Druhy poukazů: jaké existují a kdy je použít?

Poukaz je dnes oblíbenou dárkovou i marketingovou formou, jak dát obdarovanému svobodu výběru, podpořit loajalitu a motivovat zákazníky k nákupu. Jaké jsou jejich výhody a jak je originálně zabalit jako dárek?

Proč se poukaz vyplatí?

Poukazy přináší výhody jak zákazníkovi, který má širší možnost výběru nebo slevu, tak firmě, která tím získá předplacený obrat a často i nového zákazníka. Navíc obliba a trh s dárkovými poukazy rychle roste. Globální trh s dárkovými kartami dosáhl v roce 2024 hodnoty 1,24 bilionu dolarů a je velmi pravděpodobné, že dále poroste (https://capitaloneshopping.com/).

Hlavní druhy poukazů

Dárkový poukaz je vůbec nejoblíbenější formou. Firmy ho vystavují v nominální hodnotě a často slouží k využití konkrétní služby, jako je například večeře, wellness, pobyt a kurz. Je to skvělá inspirace pro speciální příležitosti, jako jsou narozeniny či Vánoce. Velmi často ho firmy dávají jako poděkování svým zaměstnancům.

Tip: Kvalitní tisk, gramáž papíru a kvalita potisku dokážou výrazně zvýšit vnímání hodnoty poukazu. Pokud vám na podobě poukazu záleží, můžete omrknout možnosti tisku zde.

Slevový poukaz využívají hojně kamenné obchody a e-shopy. Slouží zejména ke zvýšení prodejů. Nejčastěji jde o procentuální slevu nebo zlevnění objednávky o uvedenou částku. Značky rády tento typ poukazů zasílají svým zákazníkům ve formě newsletteru během svých marketingových akcí, jako je Black Friday, výprodej a další sezónní kampaně.

Specifickým druhem je zážitkový poukaz a jak už jeho název sám napovídá, používá se při nákupu zážitkových služeb (let balónem, kurz vaření, masáž). Jedná se o ideální dárek k Vánocům, narozeninám či výročí, kdy obdarovaný dostane netradiční zážitek, který by si sám nekoupil. Zážitkový poukaz má často velmi přesné vymezení toho, kdy a jakým způsobem ho může vlastník využít, případně i stornovat.

Firemní poukazy fungují jako originální benefity pro zaměstnance. Podporují motivaci a spokojenost v práci, mohou mít peněžní hodnotu a často jsou designově upravené do stylu dané firmy.

Podoba poukazů

  • Papírové poukazy jsou levnější, hodí se pro jednorázové události a dárky. Dají se snadno personalizovat a přizpůsobit obdarovanému na míru.
  • Plastové provedení se využívá ve formě karet. Působí prémiovým až téměř luxusním dojmem, mají delší životnost a firmy si je mohou lépe vizualizovat, aby tak podpořily identitu své značky. Nejvíce se s nimi setkáte v podobě dárkových a věrnostních karet.
  • Stále rozšířenější verzí jsou elektronické poukazy. Jejich výhodou je rychlost doručení do e-mailové schránky. Pokud například nakupujete vánoční dárky na poslední chvíli, je právě elektronický voucher ideální volbou. Dárky pořídíte z pohodlí domova na pár kliknutí za několik málo minut.

Jak poukaz originálně zabalit?

Při obdarovávání svého blízkého voucherem můžete dárkový poukaz originálně zabalit a udělat zážitek už ze samotného rozbalování. Papírový poukaz můžete rozstříhat na menší kousky a vložit do ozdobné krabičky. Postaráte se tak o zábavu každému, kdo víko otevře.

Poukaz můžete také srolovat a vložit do skleněné nádoby. Vzkaz v lahvi k narozeninám jen tak někdo nedostal. Podobným způsobem lze voucher vložit i do nafukovacího balónku.

Dárek můžete také zabalit do několika vrstev balicího papíru nebo do krabic, které do sebe podle velikosti poskládáte a až do té nejmenší poukaz vložíte.

Pracovat můžete i se zaměřením samotného dárku. Pokud svému blízkému věnujete například kurz přípravy kávy, poukaz můžete vložit do moka konvičky, plechovky od kávy či mlýnku.

Papírovou poukázku lze dále schovat i do kytice, knihy nebo z něj složit origami. Odvážnější z vás mohou zkusit poukaz vložit do pečicího papíru a zapéct do chleba nebo ho zkusit zalepit do skořápky od vlašského ořechu. Fantazii se meze nekladou.

Správně zvolený typ poukazu, kvalitní grafika a promyšlené podmínky dokážou firmě zvýšit tržby a přilákat nové zákazníky. Kupujícím usnadní cestu k dárku pro blízké a obdarovaným zajistí mnoho radosti a nových a netradičních zážitků.

 

Zdroj obrázku: slava / stock.adobe.com